-سابقه و هدف: اهمالکاری تحصیلی بهعنوان یک عامل ناتوانکننده با اضطراب، عزتنفس پایین و فرسودگی تحصیلی همراه است. این مطالعه باهدف تعیین اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری رامسر انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - همبستگی است. در این مطالعه ٢٥٠ نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری که به روش سرشماری انتخاب شدند مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها از طریق دو پرسشنامه فرسودگی تحصیلی Maslach و Jackson (١٩٨١) و اهمالکاری تحصیلی Solomon و Rothblum (١٩٨٤)، نسخه دانشجو (PASS) جمع آوری گردید. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ١٦ تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: نتایج حاکی از وجود اهمالکاری تحصیلی دانشجویان با میانگین نمره (١٤/٣٥ ± ٨٢/٨٦) و فرسودگی تحصیلی دانشجویان با میانگین نمره (١٣/٩٧ ± ٤١/٢٠) در سطح متوسط بود. بین اهمالکاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی (٠/٠٠١P<، ٠/٥٥٦=r) رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. میزان اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی با متغیرهای جمعیتشناسی رابطه معنیداری داشت.
نتیجهگیری: براساس یافته های پژوهش، اهمالکاری تحصیلی در میان دانشجویان دانشکده در حد متوسط میباشد. باتوجه به نقش مهم اهمالکاری تحصیلی برجنبه های مختلف آموزشی و آینده شغلی دانشجویان توجه به این امر برای اساتید، مشاوران تحصیلی ضروری میباشد و بررسی علل و راهکارهای مناسب جهت کاهش این رفتار و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص مدیریت زمان، راه های مقابله با استرس و افزایش انگیزه تحصیلی میتواند در کاهش اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان موثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/10/9 | پذیرش: 1403/12/3 | انتشار: 1403/12/27