دوره 9، شماره 2 - ( 7-1403 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Relationship between Academic Procrastination and Academic Burnout Among Nursing Students at Ramsar Nursing Faculty. cjhaa 2024; 9 (2) : 3
URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-227-fa.html
شمسعلی نیا عباس، شمسعلی نیا ساجده، یوسف رمکی مرضیه، عینی پور سودابه، کهن نوشین، احمدی سلیمان. بررسی رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری رامسر. مجله سلامت و سالمندی خزر. 1403; 9 (2)

URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-227-fa.html


چکیده:   (480 مشاهده)
-سابقه و هدف: اهمال‌کاری تحصیلی به‌عنوان یک عامل ناتوان‌کننده با اضطراب، عزت‌نفس پایین و فرسودگی تحصیلی همراه است. این مطالعه باهدف تعیین اهمال‌کاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری رامسر انجام شد.
مواد و روش­ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - همبستگی است.  در این مطالعه ٢٥٠ نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری که به روش سرشماری انتخاب شدند مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها از طریق دو پرسش‌نامه فرسودگی تحصیلی Maslach و Jackson (١٩٨١) و اهمال‌کاری تحصیلی Solomon و Rothblum (١٩٨٤)، نسخه دانشجو (PASS) جمع آوری گردید. داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ١٦ تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج حاکی از وجود اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان با میانگین نمره (١٤/٣٥ ± ٨٢/٨٦)  و فرسودگی تحصیلی دانشجویان با میانگین نمره  (١٣/٩٧ ± ٤١/٢٠) در سطح متوسط بود. بین اهمال‌کاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی (٠/٠٠١P<، ٠/٥٥٦=r) رابطه مثبت و معنی­داری وجود داشت. میزان اهمال‌کاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی با متغیرهای جمعیت‌شناسی رابطه معنی‌داری داشت.
نتیجه‌گیری: براساس یافته های پژوهش، اهمالکاری تحصیلی در میان دانشجویان دانشکده در حد متوسط می‌باشد. باتوجه به نقش مهم اهمال‌کاری تحصیلی برجنبه های مختلف آموزشی و آینده شغلی دانشجویان توجه به این امر برای اساتید، مشاوران تحصیلی ضروری می‌باشد و بررسی علل و راهکارهای مناسب جهت کاهش این رفتار و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص مدیریت زمان، راه های مقابله با استرس و افزایش انگیزه تحصیلی می‌تواند در کاهش اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان موثر باشد.
 
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 1626 kb]   (187 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/10/9 | پذیرش: 1403/12/3 | انتشار: 1403/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و سالمندی خزر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Quarterly Journal of Caspian Health and Aging

Designed & Developed by : Yektaweb