[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
برای داوران::
اخلاق پژوهش::
نمایه ها::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( 1-1400 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 62-53 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت آموزش از بعد تصاویر و عبارات مرتبط با سالمندی، در کتاب‌های درسی مدارس
محبوبه السادات رحمن پور ، آرام تیرگر* ، سمانه پورهادی
دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (1473 مشاهده)
سابقه و هدف: سالمندی جمعیت در جهان، نیاز به آموزش برای آماده‌سازی افراد برای دوران سالمندی را مطرح می‌کند. با توجه به نقش تعیین‌کننده کتاب‌های درسی بر باورها و رفتارهای دانش آموزان درباره سالمندان، هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت آموزش از بعد تصاویر و عبارات مرتبط با سالمندی در کتب درسی مدارس است.
مواد و روش­ها: این مطالعه به‌صورت توصیفی و مقطعی با روش تحلیل استنادی، انجام شد. کلیه اوراق کتب درسی مقاطع ابتدایی و متوسطه اول به‌عنوان واحدهای پژوهش، ازلحاظ پرداختن به موضوع سالمندی بازبینی شد. اطلاعات جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم‌افزار آماری Spss نسخه 22 پردازش شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تقریباً " در همه پایه‌ها و مقاطع تحصیلی، تصاویر سالمندان وجود داشت. بیشترین تعداد تصاویر سالمندان در کتب پایه سوم متوسطه اول (141 مورد) و کمترین میزان، در کتب پایه دوم ابتدایی بود. بررسی متون درسی ازنظر به‌کارگیری لغاتی مانند سالمند، سالخورده، پیر، کهن‌سال و مشابه آن نشان داد که در همه پایه‌ها و مقاطع تحصیلی، واژه‌های مرتبط و تداعی‌کننده این گروه سنی، بکار رفت. کتب درسی پایه دوم متوسطه دارای بالاترین تعداد (256 مورد) و بالاترین نسبت این لغات بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به میزان و نسبت استفاده از تصاویر و کلمات مرتبط با سالمندی در کتب درسی، شاهد کمیت نسبتاً " مناسبی از پرداختن به موضوع، در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول هستیم. با پیشرفت روند افزایش جمعیت سالمندان، نیازمند اصلاحاتی در میزان و محتوای مطالب آموزشی در مدارس خواهیم بود.
واژه‌های کلیدی: سالمندی، کتابهای درسی، آموزش.
متن کامل [PDF 602 kb]   (1142 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/4/13 | پذیرش: 1400/6/11 | انتشار: 1400/6/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmanpour M S, Tirgar A, Pourhadi S. Assessing the state of education in terms of images and phrases related to old age in school textbooks. cjhaa 2021; 6 (1) :53-62
URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-137-fa.html

رحمن پور محبوبه السادات، تیرگر آرام، پورهادی سمانه. بررسی وضعیت آموزش از بعد تصاویر و عبارات مرتبط با سالمندی، در کتاب‌های درسی مدارس. مجله سلامت و سالمندی خزر. 1400; 6 (1) :53-62

URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-137-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( 1-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت و سالمندی خزر Quarterly Journal of Caspian Health and Aging
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4652