سابقهو هدف: سالمندی جمعیت در جهان، نیاز به آموزش برای آمادهسازی افراد برای دوران سالمندی را مطرح میکند. با توجه به نقش تعیینکننده کتابهای درسی بر باورها و رفتارهای دانش آموزان درباره سالمندان، هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت آموزش از بعد تصاویر و عبارات مرتبط با سالمندی در کتب درسی مدارس است. مواد و روشها: این مطالعه بهصورت توصیفی و مقطعی با روش تحلیل استنادی، انجام شد. کلیه اوراق کتب درسی مقاطع ابتدایی و متوسطه اول بهعنوان واحدهای پژوهش، ازلحاظ پرداختن به موضوع سالمندی بازبینی شد. اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار آماری Spss نسخه 22 پردازش شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تقریباً " در همه پایهها و مقاطع تحصیلی، تصاویر سالمندان وجود داشت. بیشترین تعداد تصاویر سالمندان در کتب پایه سوم متوسطه اول (141 مورد) و کمترین میزان، در کتب پایه دوم ابتدایی بود. بررسی متون درسی ازنظر بهکارگیری لغاتی مانند سالمند، سالخورده، پیر، کهنسال و مشابه آن نشان داد که در همه پایهها و مقاطع تحصیلی، واژههای مرتبط و تداعیکننده این گروه سنی، بکار رفت. کتب درسی پایه دوم متوسطه دارای بالاترین تعداد (256 مورد) و بالاترین نسبت این لغات بود. نتیجهگیری: با توجه به میزان و نسبت استفاده از تصاویر و کلمات مرتبط با سالمندی در کتب درسی، شاهد کمیت نسبتاً " مناسبی از پرداختن به موضوع، در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول هستیم. با پیشرفت روند افزایش جمعیت سالمندان، نیازمند اصلاحاتی در میزان و محتوای مطالب آموزشی در مدارس خواهیم بود.
Rahmanpour M S, Tirgar A, Pourhadi S. Assessing the state of education in terms of images and phrases related to old age in school textbooks. cjhaa 2021; 6 (1) :53-62 URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-137-fa.html
رحمن پور محبوبه السادات، تیرگر آرام، پورهادی سمانه. بررسی وضعیت آموزش از بعد تصاویر و عبارات مرتبط با سالمندی، در کتابهای درسی مدارس. مجله سلامت و سالمندی خزر. 1400; 6 (1) :53-62