دوره 4، شماره 2 - ( 7-1398 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 55-45 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

azimi M. Curriculum evaluation of health education and promotion in elementary third grade textbooks based on health system development components. cjhaa 2019; 4 (2) :45-55
URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-108-fa.html
عظیمی محمد. ارزیابی برنامه درسی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در کتاب‌های درسی دوره سوم ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های تحول نظام سلامت. مجله سلامت و سالمندی خزر. 1398; 4 (2) :45-55

URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-108-fa.html


دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (2836 مشاهده)

 سابقه و هدف: انتخاب رفتارهای سالم در دوره ابتدایی از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی برنامه درسی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در کتاب­های درسی دوره سوم ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های تحول نظام سلامت است.
مواد و روش‌ها: نوع مطالعه توصیفی و روش مورد استفاده تحلیل محتوا با بهره­گیری از تکنیک آنتروپی شانون بود. محتوای طرح از نظر پاسخگو (متن کتب دوره سوم ابتدایی) و دوازده مؤلفه اصلی و ۵۸ مؤلفه فرعی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که بررسی کل ۶ کتاب پایه سوم ابتدایی مؤلفه‌ی مربوط به سلامت روانی با ۶۴۵ مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده و کمترین مقدار مربوط به معلولیت با ۷ فراوانی است. از مجموع ۲۴۱۵ فراوانی مؤلفه‌های سلامت در کتاب پایه سوم ابتدایی، ۳۹ مورد به سلامت جسم، ۴۵۶ مورد به سلامت تغذیه، ۶۰ مورد به سلامت محیط، ۵۴ مورد به سلامت محیط‌زیست، ۲۹۵ مورد به سلامت خانواده، ۴۱ مورد به حوادث ایمنی، ۵۳۹ مورد به تحرک بدنی، ۶۴۵ مورد به سلامت روانی، ۱۲ مورد به پیشگیری از رفتارهای پرخطر، ۱۹ مورد به کنترل و پیش­گیری از بیماری­ها، ۷ مورد به معلولیت، ۲۴۸ مورد به بهداشت عمومی و بهداشت مدرسه، اشاره شده است.
نتیجه‌گیری: یافته­ های حاصل نشان می­دهند در بین مؤلفه‌های سلامت در کتب پایه سوم دوره ابتدایی مؤلفه‌های سلامت تغذیه و سلامت روانی بیشترین ضریب اهمیت و مؤلفه معلولیت­ها دارای کمترین ضریب اهمیت می‌باشد. لذا آموزش مؤلفه‌های بهداشتی در مدارس با مدیریت، برنامه‌ریزی، آموزش و توجه به نوع تغذیه و رفتارهای بهداشتی دانش آموزان انجام­پذیر است و عدم توجه به آن نه‌تنها به دانش آموزان بلکه به جامعه آسیب وارد می‌کند.
متن کامل [PDF 659 kb]   (1095 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/12/5 | پذیرش: 1398/12/20 | انتشار: 1398/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و سالمندی خزر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Quarterly Journal of Caspian Health and Aging

Designed & Developed by : Yektaweb