سابقه و هدف: انتخاب رفتارهای سالم در دوره ابتدایی از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی برنامه درسی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در کتابهای درسی دوره سوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای تحول نظام سلامت است. مواد و روشها: نوع مطالعه توصیفی و روش مورد استفاده تحلیل محتوا با بهرهگیری از تکنیک آنتروپی شانون بود. محتوای طرح از نظر پاسخگو (متن کتب دوره سوم ابتدایی) و دوازده مؤلفه اصلی و ۵۸ مؤلفه فرعی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها:نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که بررسی کل ۶ کتاب پایه سوم ابتدایی مؤلفهی مربوط به سلامت روانی با ۶۴۵ مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده و کمترین مقدار مربوط به معلولیت با ۷ فراوانی است. از مجموع ۲۴۱۵ فراوانی مؤلفههای سلامت در کتاب پایه سوم ابتدایی، ۳۹ مورد به سلامت جسم، ۴۵۶ مورد به سلامت تغذیه، ۶۰ مورد به سلامت محیط، ۵۴ مورد به سلامت محیطزیست، ۲۹۵ مورد به سلامت خانواده، ۴۱ مورد به حوادث ایمنی، ۵۳۹ مورد به تحرک بدنی، ۶۴۵ مورد به سلامت روانی، ۱۲ مورد به پیشگیری از رفتارهای پرخطر، ۱۹ مورد به کنترل و پیشگیری از بیماریها، ۷ مورد به معلولیت، ۲۴۸ مورد به بهداشت عمومی و بهداشت مدرسه، اشاره شده است. نتیجهگیری:یافته های حاصل نشان میدهند در بین مؤلفههای سلامت در کتب پایه سوم دوره ابتدایی مؤلفههای سلامت تغذیه و سلامت روانی بیشترین ضریب اهمیت و مؤلفه معلولیتها دارای کمترین ضریب اهمیت میباشد. لذا آموزش مؤلفههای بهداشتی در مدارس با مدیریت، برنامهریزی، آموزش و توجه به نوع تغذیه و رفتارهای بهداشتی دانش آموزان انجامپذیر است و عدم توجه به آن نهتنها به دانش آموزان بلکه به جامعه آسیب وارد میکند.
azimi M. Curriculum evaluation of health education and promotion in elementary third grade textbooks based on health system development components. cjhaa 2019; 4 (2) :45-55 URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-108-fa.html
عظیمی محمد. ارزیابی برنامه درسی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در کتابهای درسی دوره سوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای تحول نظام سلامت. مجله سلامت و سالمندی خزر. 1398; 4 (2) :45-55