دوره 2، شماره 2 - ( 7-1396 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 58-52 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeili Ahangarkolaei M, Taghipour A, Vahedian Shahroudi M. Improvement of self-care for the elderly with high blood pressure based on Pender's model: a semi- experimental study. cjhaa 2017; 2 (2) :52-58
URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-62-fa.html
اسمعیلی آهنگرکلایی معصومه، تقی پور علی، واحدیان شاهرودی محمد. ارتقاء خودمراقبتی سالمندان مبتلا به پرفشاری خون مبتنی بر الگوی پندر: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله سلامت و سالمندی خزر. 1396; 2 (2) :52-58

URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-62-fa.html


چکیده:   (5191 مشاهده)
سابقه و هدف: سالمندی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در مسیر رشد انسان است و می‌تواند سازگاری فرد و محیط را با مشکل مواجه کند. افزایش سن با افزایش پرفشاری خون در ارتباط است، کنترل منظم پرفشاری خون از عوارض آن پیشگیری کرده، آن‌ها را به تعویق می‌اندازد و موجب کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی می‌شود، پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش بر مبنای الگوی ارتقای سلامت بر خود مراقبتی سالمندان مبتلابه فشارخون بالا در سال 1395 انجام‌شده است.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 84 نفر از سالمندان مبتلابه پرفشاری خون در دو گروه 42 نفرِ به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه طراحی‌شده بر اساس الگوی ارتقای سلامت که روایی و پایایی آن سنجیده شد، استفاده گردید. مداخله آموزشی بر اساس سازه خودکارآمدی که بیشترین توان پیشگویی‌کنندگی را داشته است، در گروه آزمون اجرا شد. بلافاصله و دو ماه بعد از مداخله، اطلاعات از هر دو گروه جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزارهای آماری، در سطح معنی‌داری 0/05 تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: در ارزیابی تغییرات سازه‌های الگوی ارتقای سلامت اختلاف معنی‌داری در سازه‌های رفتارهای مرتبط پیشین، خودکارآمدی درک شده، احساسات مرتبط با رفتار، منافع درک شده و موانع درک وجود دارد (0/001>p). نمره ‌تأثیرگذارنده‌های بین فردی و تأثیرگذارنده‌های موقعیتی در گروه مداخله اختلاف معنی‌داری دارد (0/001>p). پیامدهای رفتاری بعد از مداخله اختلاف معنی‌داری در گروه مداخله دارد (0/014 =p). اختلاف معنی‌داری در نمره خود مراقبتی در گروه مداخله به وجود آمد (0/001>p).
نتیجه‌گیری: برگزاری جلسات آموزشی مبتنی بر الگوی پندر می‌تواند باعث ارتقای خود مراقبتی سالمندان مبتلابه فشارخون شود.
متن کامل [PDF 423 kb]   (1344 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/7 | پذیرش: 1396/12/13 | انتشار: 1396/12/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و سالمندی خزر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Quarterly Journal of Caspian Health and Aging

Designed & Developed by : Yektaweb