دوره 9، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi Firoozjah M, Shamsalinia A, Mohamadi S, Arazi T. Investigating the ability of moral reasoning in clinical situations and its relationship with moral courage in nursing students of Babol University of Medical Sciences. cjhaa 2024; 9 (1) : 6
URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-219-fa.html
عباسی فیروزجاه مبارکه، شمسعلی نیا عباس، محمدی سپیده، آرازی تاج محمد. بررسی توانایی استدلال اخلاقی در موقعیت های بالینی و ارتباط آن با شهامت اخلاقی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجله سلامت و سالمندی خزر. 1403; 9 (1)

URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-219-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (415 مشاهده)
سابقه و هدف: اخلاق جزء اصلی حرفه­ی پرستاری است و دانشجویان پرستاری روزانه با موقعیت ­های پیچیده­ای مواجه می­شوند که برای پاسخ درست به آن‌ها نیازمند برخورداری از توانایی استدلال و شهامت اخلاقی می­باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین استدلال اخلاقی و شهامت اخلاقی در بین دانشجویان پرستاری در محیط­های بالینی انجام شد.
مواد و روش­ها: مطالعه حاضر از نوع همبستگی-مقطعی است که در سال ١٤٠٢ بر روی ١١١ دانشجوی پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد که به روش نمونه­ گیری سرشماری وارد مطالعه شدند. برای جمع ­آوری داده­ها از سه پرسشنامه استفاده شد که شامل ویژگی­ های جمعیت شناختی دانشجویان پرستاری، آزمون معضلات اخلاقی پرستاری (NDT) Nursing Dilemma Test) و پرسشنامه شهامت اخلاقی Professional Moral Courage (PMC) بود. پرسشنامه­ ها جهت تکمیل، در دانشکده پرستاری در اختیار دانشجویان قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از نرم­ افزار آماری spss نسخه ٢١، آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره توانایی استدلال اخلاقی ٦/٣ ± ٢٣/٤٤ و شهامت اخلاقی ٥/٨ ±٥٩/٢٧ بود. بین توانایی استدلال اخلاقی و شهامت اخلاقی رابطه معناداری وجود نداشت
(٤٨٦/=٠P value).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های به‌دست‌آمده از مطالعه، دانشجویان پرستاری در سطح مطلوبی از استدلال و شهامت اخلاقی قرار داشتند. لذا پیشنهاد می­ شود تا دانشکده­ های پرستاری با تکیه بر این نقطه قوت دانشجویان سعی در ارتقاء، عمق بخشیدن و کاربردی کردن این دو مقوله در آموزش بالینی داشته باشند تا دانشجویان در آینده شغلی خود اخلاق‌مداری را سرلوحه خود قرار دهند.
واژه‌های کلیدی: استدلال اخلاقی، معضلات اخلاقی، شهامت اخلاقی، دانشجویان پرستاری، پرستاری.
 
شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 1155 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/21 | پذیرش: 1403/5/17 | انتشار: 1403/6/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و سالمندی خزر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Quarterly Journal of Caspian Health and Aging

Designed & Developed by : Yektaweb