سابقهو هدف: سالمندان در معرض خطر ابتلای بالایی نسبت به بیماری کووید-١٩ هستند . از آنجائیکه درک خطر بالاتر می تواند رفتار محافظتی را تحت تاثیر قرار دهد . اقدامات پیشگیرانه مانند ارتقای سطح آگاهی و مهارتهای پیشگیری در این گروه آسیب پذیر برای حفاظت فردی توصیه می شود ..پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی کوید -١٩ بر درک خطر ابتلا به کوید-١٩ سالمندان شهرستان اصفهان در سال ١٤٠١ انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی از نوع قبل و بعد بود که در ١٠٠سالمند انجام شد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده در مرحله اول انتخاب و سپس به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. جهت گروه مداخله برنامه آموزشی کوید-١٩ طی سه جلسه حضوری ٣٠ دقیقه در مرکز جامع سلامت برگزار شد. ابزار گردآوری دادهها فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه سنجش درک خطر بود که قبل و یک ماه بعد از اجرای برنامه آموزشی تکمیل گردید. اداده ها با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش ٢٢ تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: از نظر مشخصات دموگرافیک د.و گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری نداشتند میانگین نمرات درک خطر بعد از مداخله در گروه آزمون (٣/٣٣±٧٩/٣٩) و گروه کنترل (١٠/٤٥ ± ٦٧/٠٠) ، سنجش رفتاری بعد از مداخله در گروه آزمون (٠/٦٨ ± ١٤/٥٢) و گروه کنترل (١/٥٤ ± ١٠/٩٥) تفاوت معناداری داشتند (٠/٠٠٠١>P). نتیجهگیری: آموزش در مورد کووید-١٩ درک خطر سالمندان را بهبود داده است. بنابراین جهت ارتقاء سلامت سالمندان ارائه آموزش هایی که درک خطر آن ها را بهبود بخشد پیشنهاد میگردد.
asadi A, fallah B, Nasiriani K. Effectiveness of COVID-19 educational program on risk perception of COVID-19 among the elderly. cjhaa 2022; 7 (2) : 1 URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-178-fa.html
اسدی امین، فلاح بهاره، نصیریانی خدیجه. بررسی اثربخشی برنامه آموزشی کووید -19 بر درک خطر ابتلا در سالمندان. مجله سلامت و سالمندی خزر. 1401; 7 (2) :1-10