دوره 5، شماره 1 - ( 1-1399 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 44-35 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

papi S, Abolfathi Momtaz Y, Mohammadi Shahboulaghi F, Foroughan M, araban M, avazzade S. Comparing the effect of Face-to-Face and Electronic Educational Methods on the Knowledge of physical activity in the older adults: A randomized controlled trial. cjhaa 2020; 5 (1) :35-44
URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-123-fa.html
پاپی شهاب، ابوالفتحی ممتاز یدالله، محمدی شاهبلاغی فرحناز، فروغان مهشید، عربان مرضیه، عوض زاده سعیده. مقایسه دو روش آموزشی چهره به چهره و الکترونیکی بر دانش فعالیت فیزیکی سالمندان: کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده. مجله سلامت و سالمندی خزر. 1399; 5 (1) :35-44

URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-123-fa.html


چکیده:   (4487 مشاهده)
سابقه و هدف: برای پیشگیری از ایجاد بیماری‌های مزمن و افزایش کیفیت زندگی در سالمندان دانش فعالیت فیزیکی بسیار مؤثر است. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزشی چهره به چهره و الکترونیکی بر دانش فعالیت فیزیکی سالمندان انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر به‌صورت کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده در مرکز روزانه کهریزک در شهر کرج درسال 97-1396 انجام‌گرفته است. تعداد نمونه‌های مورد پژوهش شامل 88 سالمند بوده که در دو گروه آموزش چهره به چهره و الکترونیکی و یک گروه کنترل به‌صورت تصادفی قرار داده شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و دانش فعالیت فیزیکی بود که در سه مرحله قبل، 1 و 3 ماه بعد از مداخله جمع‌آوری شد. داده‌ها با SPSS نسخه 24 و در سطح معنی‌داری 0/05مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره دانش فعالیت فیزیکی در گروه آموزش چهره به چهره و گروه آموزش الکترونیکی در سه نوبت اندازه‌گیری، اختلاف معناداری وجود داشت (0/001=p). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی بین گروه کنترل با گروه آموزش الکترونیکی و چهره به چهره تفاوت معنی‌دار نشان داد. (0/05>p). میزان اندازه اثر به‌دست‌آمده جهت مقایسه نمره دانش فعالیت فیزیکی برای گروه آموزش چهره به چهره 0/89و برای گروه آموزش الکترونیکی 0/87 بود.
نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که روش آموزشی چهره به چهره نسبت به روش آموزشی الکترونیکی بر ارتقاء دانش فعالیت فیزیکی سالمندان مؤثرتر بود؛ بنابراین می‌توان از آموزش الکترونیکی در کنار آموزش چهره به چهره جهت ارتقاء دانش فعالیت فیزیکی سالمندان بهره برد.
متن کامل [PDF 678 kb]   (1483 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/6/10 | پذیرش: 1399/6/23 | انتشار: 1399/6/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و سالمندی خزر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Quarterly Journal of Caspian Health and Aging

Designed & Developed by : Yektaweb