دوره 5، شماره 1 - ( 1-1399 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 26-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nakhaeizadeh A, Mohammadi S, Fotokian Z, Rahimi S, norouzrajabi S, usefi S. An Analysis of Interventions Related to Professional Ethics In Nursing Students: A Review Study. cjhaa 2020; 5 (1) :19-26
URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-116-fa.html
نخعی زاده امیرمالک، محمدی سپیده، فتوکیان زهرا، رحیمی سبحان، نوروز رجبی سمیرا، یوسفی صاحبه. تحلیلی بر مداخلات مرتبط با اخلاق حرفه ای در دانشجویان پرستاری: مطالعه مروری. مجله سلامت و سالمندی خزر. 1399; 5 (1) :19-26

URL: http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-116-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (3063 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به نقش اخلاق در رشته­ پرستاری، انجام مداخلات مرتبط با اخلاق حرفه ­ای از دوران دانشجویی ضرورتی انکارناپذیر است و نقش بسزایی در بهبود کیفیت خدمات درمانی بیماران دارد. مطالعه حاضر باهدف پی بردن بر مداخلات مرتبط با اخلاق حرفه­ ای در دانشجویان رشته پرستاری انجام­ شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه از نوع مروری و روایتی (Narrative) است. جستجوی مقالات بدون در نظر گرفتن محدودیت زمانی از پایگاه­ های اطلاعاتی PubMed، Ovid، IranMedex،CINAHL, PsycINFO, Elsevier, ScienceDirect با واژه‌های کلیدی فارسی کدهای اخلاقی، دانشجویان پرستاری و اخلاق پرستاری واژه­ های انگلیسی Ethics, nursing students و Moral nursing ethics انجام شد. پس از جستجو، از سال 1980 تا 2020، 34 مقاله یافت شد که از این تعداد، 15 مقاله واجد معیارهای ورود به مطالعه موردبررسی قرار گرفت. این مطالعات بر اساس چارچوب مرور مقالات Sidani& Braden در 5 مرحله تحلیل شد.
یافته‌ها: محتوای مداخلات در 3­حوزه «اخلاقیات به‌طور عمومی»، «شناسایی مشکلات اخلاقی» و «توانمندسازی اخلاقی» انجام‌شده بود. در مطالعات موردبررسی از ابزارهای مانند پرسشنامه محیط اخلاقی (Ethical Environment Scale)، ابزار دیسترس اخلاقی کرلی (Corley’s Moral Distress Scale) و پرسشنامه حساسیت اخلاقی (Ethical Sensitivity Scale) برای جمع­آوری اطلاعات استفاده‌شده است. طبق نتایج مطالعات،­ مداخلات آموزشی منجر به بهبود دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان در ارتباط با کدهای اخلاقی و همچنین بهبود برآیندهای مرتبط با بیمار و سازمان می­شود.
نتیجه‌گیری: یافته ­ها نشان داد که مداخلات مرتبط با اخلاق حرفه­ ای باعث اجرای کدهای اخلاقی دانشجویان پرستاری در محیط بالین می­شود. لذا مدیران و اساتید دانشکده­ های پرستاری می­توانند با برگزاری کارگاه­ های آموزشی برای دانشجویان، منجر به بهبود دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان پرستاری شوند.
متن کامل [PDF 834 kb]   (1176 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/27 | پذیرش: 1399/6/15 | انتشار: 1399/6/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و سالمندی خزر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Quarterly Journal of Caspian Health and Aging

Designed & Developed by : Yektaweb