سابقه و هدف: پاندمی کووید-19 تحصیل و سبک زندگی دانشجویان را در تمام دنیا تحت تأثیر قرار داد. دانشجویان پرستاری از این امر مستثنا نبودهاند و درعینحال طی این دوران مستقیماً در محیطهای درمانی حضور داشتهاند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان اهمال تحصیلی و ارتباط آن با سبک زندگی مرتبط با کووید-19 در دانشجویان دانشکده پرستاری رامسر انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی است که بر روی 131 دانشجوی ترم دوم و بالاتر پرستاری دانشکده رامسر انجام شد. دادهها توسط پرسشنامههای جمعیتشناختی، سبک زندگی مرتبط با کووید-19 و اهمال تحصیلی بهصورت الکترونیک در سال 1400 بهصورت سرشماری جمعآوری شد. تحلیل دادهها توسط نرمافزار spss نسخه 21 انجام شد.
یافتهها: میانگین اهمال تحصیلی دانشجویان 12/16±84/65 بود. درمجموع بیشترین اهمال تحصیلی در دانشجویان ترم هشت (9/14± 88/25) و دانشجویان پسر (8/87± 85/73) مشاهده شد. ازنظر ترم تحصیلی کمترین اهمال تحصیلی مرتبط با دانشجویان ترم دو بوده است (14/74±79/87). نمره کل حاصل از سبک زندگی مرتبط با کووید-19، 8/55±69/54 بود. دانشجویان ترم دو بیشترین نمره حاصل از سبک زندگی مرتبط با کووید-19(8/74±73/95) و دانشجویان ترم هشت (9/14± 88/25) کمترین نمره را در این حیطه کسب کردند. بین متغیرهای اهمال تحصیلی و سبک زندگی مرتبط با کووید-19 ارتباط منفی و معناداری وجود داشته است (0/000>p).
نتیجهگیری: از آنجایی که در دوران شیوع کووید-19 اهمال تحصیلی دانشجویان قابلتوجه بود و سبک زندگی دانشجویان نیز تحت تأثیر قرار گرفته است، پیشنهاد میشود مسئولین دانشکده پرستاری رامسر با عنایت به نتایج مطالعه حاضر راهبردهایی را برای کاهش اهمال تحصیلی و بهبود سبک زندگی دانشجویان اتخاذ نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/7/10 | پذیرش: 1401/11/1 | انتشار: 1402/2/6