OTHERS_CITABLE
سنجش روایی و پایایی ابزار پنج عاملی انگیزه زندگی در ارتباط با خانههای سالمندان
سابقه و هدف: هدف از این پژوهش بررسی مدل انگیزه زندگی در خانههای سالمندان با توجه به عوامل فیزیکی و کالبدی دخیل در مقوله طراحی محیطی میباشد. در ادامه این ابزار معرفی گشته و میزان برازش و همبستگی میان سؤالات پرسشنامه و همچنین میزان تأثیر هر یک از عوامل گانه طراحی به تفکیک مشخص میگردد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر کاربردی و از دستهی مطالعات محیطی میباشد. جامعهی آماری پژوهش شامل سالمندان ساکن خانههای سالمندان میباشد که از بین آنها نفر به استناد مطالعات قبلی در این زمینه در مدلهای تحلیل عاملی تأییدی، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته انگیزه زندگی بوده و تحلیل دادههای پژوهش در سطح آمار استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS و تحلیل عاملی تأییدی (Confirmatory Factor Analysis =CFA) با استفاده از نرمافزار Lisrel انجامگرفته است.
یافتهها: مدل پنج عاملی سنجه انگیزه زندگی سالمندان از برازش مناسبی برخوردار بوده و تمامی گویه های مقیاس دارای ضریب تأثیر معنیدار بر روی عامل مربوط به خود بودند. همچنین یافتهها مؤید آن هستند که پنج عامل سنجه از پایایی مناسبی برخوردار بوده و میانگین پایایی ترکیبی کل مقیاس نیز۰/۷۸۲بهدستآمده است. روایی همگرایی بین عاملهای سنجه انگیزه زندگی سالمندان نیز برحسب ضرایب همبستگی از ۰/۴۲ تا ۰/۸۸، تأیید گردید.
نتیجهگیری: پژوهش فوق نشان میدهد که آرامش و سکوت شخصی، ادراک حس مالکیت، آسایش و مطلوبیت محیطی، آموزش پذیری و ترغیب زایی فضاها و همانندی به فضای خانه به ترتیب اهمیت، در تبیین همبستگی باانگیزه زندگی سالمندان مؤثر میباشند.
http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-51-fa.pdf
2018-03-17
7
16
10.22088/cjhaa.2.2.7
روایی
پایایی
انگیزه زندگی
طراحی
محیط کالبدی
سالمند.
The Validity and Reliability of the Five-Factor Tool of Motivation for Life in Relation to Nursing Homes
BACKGROUND AND OBJECTIVE: The aim of this study was to investigate the motivational model of life in nursing homes with regard to physical and skeletal factors involved in the design of physical environment. This study introduced the tool and determined the fitness and correlation among the questionnaire items as well as the impact of each 5-design factors effective.
METHODS: This applied research is from the category of environmental studies. The study population consisted of the older people in nursing homes. Following previous studies and applying confirmatory factor analysis (CFA), 150 subjects were selected as sample. A researcher-made questionnaire about motivation for life was used for data collection. Data were analyzed using SPSS 21 at the level of inferential statistics and CFA was performed using Lisrel.
FINDINGS: The five-factor model of motivation for life in the older people had a good fitness and all items had a significant impact factor on the related factors. The findings also suggested that the five factors were reliable with a mean reliability score of 0.782. Convergent validity between the factors of motivation for life in the elderly in terms of correlation coefficients was from 0.42 to 0.88.
CONCLUSION: The research shows that personal peace, sense of belonging, environmental desirability and comfort, educational and persuasive spaces, and home likeness ordinal from more to less necessity are effective in determining the correlation with elderly motivation for life.
.
http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-51-en.pdf
2018-03-17
7
16
10.22088/cjhaa.2.2.7
Validity
reliability
motivation for life
design
physical environment
Elder.
E
Zarghami
es.zarghami@gmail.com
1
AUTHOR
M
Olfat
molfat88@gmail.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی ارتباط احساس غربت و افسردگی در دانشجویان ساکن خوابگاه
سابقه و هدف: تغییر زندگی از زندگی خانوادگی به زندگی دانشجویی علیرغم رویارویی دانشجو با فرصتهای جدید برای وی تنشزا هست. بهویژه دانشجویان ساکن خوابگاه احساس غربت و دلتنگی شدیدی را تجربه میکنند. این امر بر پیشرفت تحصیلی، گرایش به سمت مواد مخدر، خودکشی و عملکرد تحصیلی و اجتماعی دانشجویان مؤثر است ازاینرو، تحقیق حاضر باهدف تعیین احساس غربت و افسردگی در دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی گیلان صورت گرفته است.
مواد و روشها: این مطالعهی توصیفی مقطعی بهصورت سرشماری بر روی 300 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان در سال 1395 و با استفاده از دو پرسشنامه افسردگی Beck (BDI= Beck's Depression Inventory) و احساس غربت فارسی(Utrecht homesickness scale= UHS) انجام گرفت و آزمونهای آماری نظیر T مستقل، ANOVA و Spearman، جهت تجزیه و تحلیل دادهها به کار گرفته شدند.
یافتهها: 131 نفر از دانشجویان خوابگاهی وارد این مطالعه شدند. 95 نفر (72/5%) از دانشجویان دختر و بقیه، 36 نفر (27/5%) پسر بودند. تنها در رده سنی 26-24 سال احساس غربت و افسردگی ارتباط معناداری را نشان داد (0/045 =P). در دانشجویانی با معدل کمتر از 15/5 بین احساس غربت و افسردگی رابطه معکوس و معنادار بود (0/027 =P). بین احساس غربت و افسردگی و سایر موارد ازجمله تأهل، فاصله محل سکونت و تحصیل ارتباط معناداری مشاهده نگردید.
نتیجهگیری: با توجه به بالا بودن احساس غربت و افسردگی در دانشجویان و اهمیت سلامت روانی این قشر از جامعه بهعنوان کادر درمان آینده، برخی روشهای حمایت اجتماعی میتواند تأثیر بسزایی در بهبود این موضوع داشته باشد.
http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-52-fa.pdf
2018-03-17
17
25
10.22088/cjhaa.2.2.17
غربت
افسردگی
دانشجو
خوابگاه.
Study the relationship between homesickness and depression among dormitory students
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Change of life, from family life to student life, is stressful for students despite facing students with new opportunities. Specially, students living in dorms experience the feeling of severe homesickness and desolation. This experience affects academic achievement, narcotics addiction, suicide and social and academic performance. Therefore, the aim of this study was to determine the relationship between homesickness and depression among students, living in dorms.
METHODS: This descriptive cross-sectional study was conducted on 300 dormitory students of schools of Nursing-Midwifery and Paramedicine in eastern Guilan Beck Depression Inventory (BDI) and Utrecht Homesickness Scale (UHS) in 2016. Data were analyzed using independent such as independent t, ANOVA, Spearman.
FINDINGS: Totally, 131 students of whom 95(72.5%) were female and 36 cases (27.5%) were male. There was a significant relationship between homesickness and depression (p=0.045) in 24-26-year-old students. Reverse and significant relationship was found between homesickness and depression for students with grade point average (GPA) less than 15.5 (p=0.027). No significant relationship was observed between homesickness and depression with other cases such as marital status and distance of residence and education.
CONCLUSION: Because of high levels of homesickness and depression among students and the importance of mental health of this group as future medical staff, some social support methods can have a significant impact on this issue.
http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-52-en.pdf
2018-03-17
17
25
10.22088/cjhaa.2.2.17
Homesickness
Depression
Student
Dormitory.
M
Akhavan
maedeakhavan@yahoo.com
1
AUTHOR
P
Pourghane
p.pourghane@yahoo.com
2
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-9927-5861
Z
Alipour
z.alipour1994@gmail.com
3
AUTHOR
SH
Naderi SHad
4
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
رابطه وحشت از درد زایمان در دوران بارداری با شدت درد زایمان و فعالیتهای روزانه پس از زایمان
سابقه و هدف: وحشت از درد زایمان یکی از عوامل مهم در انتخاب نوع زایمان است و میتواند فعالیتهای روزانه زندگی زنان در طی بارداری و پس از زایمان را دچار اختلال کند. هدف این مطالعه تعیین رابطه وحشت از درد زایمان با شدت درد زایمان و فعالیتهای روزانه زندگی پس از زایمان میباشد.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. 400 زن باردار شکم اول مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان رامسر در سال 1395 به روش خوشهای انتخاب شدند. دادهها طی دو مرحله و توسط پرسشنامههای وحشت از درد، یک قسمت از پرسشنامه خود گزارشی سنجش شدت درد و پرسشنامه فعالیتهای روزانه زندگی جمعآوری شد. نمونههای مطالعه طی بارداری (سهماهه سوم بارداری) به منظور ارزیابی وحشت از درد و 10 روز پس از زایمان به منظور سنجش شدت درد و فعالیتهای روزانه زندگی مورد بررسی قرار گرفتند. آنالیز دادهها توسط نرمافزار SPSS نسخه 18 و توسط آزمونهای تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون، کای اسکوئر و رگرسیون چندگانه خطی انجام شد.
یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که 64 درصد از افراد مورد پژوهش در بالای نقطه برش پرسشنامه وحشت از درد قرار داشتند و 57 درصد از افراد مورد مطالعه در انجام فعالیتهای روزانه زندگی خود استقلال نسبی داشتند. میانگین شدت درد در گروهی که وحشت از درد زایمان داشتند 4/12±23/92 و در گروهی که وحشت از درد زایمان نداشتند معادل 2/14±19/05 بود. بین دو گروه از نظر شدت درد هنگام زایمان تفاوت معنیدار آماری وجود داشت (0/003=P). در بین متغیرهای وارد شده به مدل رگرسیون شدت درد زایمان، شرکت در کلاسهای آموزشی، تعداد زایمان، فاصله بین بارداری فعلی و قبلی و اعتماد به مراقبت دهندگان از نظر آماری با وحشت از درد زایمان ارتباط داشتند (0/05>P). همچنین بین وحشت از درد زایمان و فعالیتهای روزانه زندگی ارتباط آماری معناداری وجود ندارد (0/14= P).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که وحشت از درد زایمان متغیر پیش بین برای شدت درد زایمان است. برگزاری کلاسهای آموزشی آمادگی زایمان و غربالگری مشکلات روانشناختی در حین بارداری و ارائه مشاوره توسط ارائهدهندگان خدمات بهداشتی میتواند به پیشگیری و کاهش وحشت از درد زایمان منجر شود. همچنین ارائه مداخلاتی مانند آموزش مهارتهای رفتاری- شناختی نقش مهمی در مدیریت وحشت از درد زایمان و توانمندسازی زنان باردار در مقابله با عوامل مؤثر در این پدیده ایفاء خواهد کرد.
http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-57-fa.pdf
2018-03-17
26
33
10.22088/cjhaa.2.2.26
وحشت از درد
شدت درد زایمان
فعالیتهای روزانه زندگی
بارداری
پس از زایمان
The relationship of birth pain catastrophe with the severity of labor pain and the activities of daily living after the childbirth
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Labor pain catastrophizing (LPC) is one of the important factors in choosing the childbirth type and can disrupt the activities of daily living (ADL) of pregnant women. The aim of this study was to determine the relationship of LPC with the intensity of labor pain and the ADL after the childbirth.
METHODS: This descriptive-correlational study was conducted on 400 pregnant women, referred to Ramsar City's healthcare centers in 2016 and selected using cluster and random method. Data were collected using Pain Catastrophizing Scale (PCS) whose one part includes self-report measure and ADL questionnaire. Participants were studied during their pregnancy to determine their pain catastrophizing and to evaluate their pain intensity and ADL 10 days after the childbirth. Data were analyzed using SPSS18 through independent t-test, Chi-square, Pearson correlation coefficient and multiple linear regression.
FINDINGS: Results showed that 64% of participants gained the total scores above the cut-off point of PCS while 57% of them had relative independence in their ADL. The mean pain intensity score was 23.92±4.12 and 19.05±2.14 for the groups who had LPC and no LPC, respectively. There was a significant difference between two groups in terms of pain intensity during the childbirth (P=0.003). Among the regression model variables, "childbirth pain intensity", "participating in educational classes", "number of the previous childbirths", "the time interval between the previous and the current childbirth" and "the level of trust to the healthcare providers" had no significant statistically relationship with LPC (p<0.05). Furthermore, there was no significant relationship between LPC and ADL (p=0.14).
CONCLUSION: It is concluded that LPC is a predictor factor for labor pain intensity. Childbirth preparation classes, screening the psychological disorders and receiving healthcare providers' consultation can be effective in LPC prevention and decrease. Moreover, providing interventions like cognitive and behavioral skills education plays an important role in managing LPC and empowerment the pregnant women against the effective factors of this phenomenon.
http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-57-en.pdf
2018-03-17
26
33
10.22088/cjhaa.2.2.26
Pain catastrophe
labor pain
activities of daily living
pregnancy
postpartum
A
Shamsalinia
1
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-0731-0215
M
Jahanshahi
2
AUTHOR
H
Haddadi Moghadam
3
AUTHOR
F
Ghaffari
4
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-1940-1579
OTHERS_CITABLE
تاثیر برنامه خود مدیریتی مدل 5 آ بر روش های مقابله ای سالمندان مرد مبتلا به پر فشاری خون
سابقه و هدف: مدیریت ضعیف پرفشاری خون در سالمندان یک معضل بزرگ محسوب میشود که بر روی انتخاب روشهای مقابلهای مناسب تأثیرگذار است. این پژوهش باهدف" تعیین تأثیر برنامه خود مدیریتی مدل 5آ بر روشهای مقابلهای سالمندان مرد مبتلا به پرفشاری خون" در شهرستان رامسر انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی، بر روی 60 مرد سالمند 60 – 75 سال مبتلا به پرفشاری خون مراجعهکننده به مراکز بهداشتی – درمانی شهرستان رامسر در سال 1396 انجام شد. مددجویان بهصورت تصادفی به دو گروه آزمون (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تقسیم شدند. از پرسشنامه روشهای مقابلهای Jalowiec (مسئله مدار و هیجان مدار) برای سنجش سبک های مقابله ای بیماران قبل و بعد از مداخله استفاده شد.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار سن در گروه آزمون و کنترل به ترتیب، 5/01± 67/55 و 5± 68/34 بود. روش مقابلهای مسئله مدار قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون مطلوبتر و اختلاف معنیدار بود.(0/0001=p )
نتیجهگیری: با روند رو به رشد سالمندان مبتلابه بیماریهای مزمن و تأثیر روش مقابلهای مسئله مدار بر روی رفتارهای خود مراقبتی، ضرورت انجام آموزش با شکل برنامهریزیشده مطلوب مانند برنامه خود مدیریتی 5آ برای افزایش رفاه و درنهایت ارتقا کیفیت زندگی را ضروری میسازد. بر اساس نتایج این پژوهش، در سالمندان مرد مبتلابه پرفشاری خون، میتوان روشهای مقابلهای مناسب را با برنامهریزی منظم آموزشی و پیگیری مداوم ، ارتقا داد.
http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-58-fa.pdf
2018-03-17
34
44
10.22088/cjhaa.2.2.34
پرفشاری خون
خودمدیریتی
مقابله
سالمند
مردان
The effect of self-management program based on 5A model on coping strategies in the elderly men patients with hypertension
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Poor management of hypertension is a major dilemma in the elderly, which affects the selection of appropriate coping methods. The aim of this study was to determine the effect of 5A self-management program on coping strategies in elderly male patients with hypertension.
METHODS: This clinical trial study was performed on 60 elderly men with hypertension aged 60-75 years, referred to health centers of Ramsar City in 2017. The subjects were randomly divided into two groups of experimental (n= 30) and control (n= 30). Jalowiece Coping Questionnaire (problem-focused and emotion-focused) was used to measure the coping styles of patients before and after intervention. The intervention of self-management program using 5A model consisted of group training and individual guidance. The patients had been followed-up through phone call for 12 weeks. There was no intervention in the control group. Data were analyzed using SPSS 19 through descriptive and analytical statistics.
FINDINGS: The mean and standard deviation of age in the control and intervention groups were 67.55 ± 5.01 and 68.34 ± 5, respectively. The rate of problem-focused coping strategies before and after the intervention was more desirable in experimental group and a significant difference was found between experimental and control groups (p=0/0001).
CONCLUSION: Considering the growing trend of elderly people with chronic diseases and the impact of problem-focused strategies on self-management behaviors, it is necessary to use well-planned training such as 5A self-management program in order to increase the welfare and ultimately improve the quality of life. Based on the results of this research, in the elderly men with hypertension, appropriate coping strategies can be promoted through regular educational planning and continuous follow-up.
http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-58-en.pdf
2018-03-17
34
44
10.22088/cjhaa.2.2.34
Hypertension
Self-management
Coping
Aged
Men
M
moradi
mojtabanursing723@gmail.com
1
Babol University of Medical Sciences
AUTHOR
M
nasiri
mahboobeh.nasiri132@gmail.com
2
Babol University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-9707-1072
M
Haji Ahmadi
hajiahmadi@yahoo.com
3
Babol University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-9721-1629
M
gahanshahi
mehrigahanshahi@gmail.com
4
Babol University of Medical Sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مشکلات ازدواج در دوره دانشجویی
سابقه و هدف: ازدواج در زمان دانشجویی می تواند فرهنگ ساده زیستی و ازدواج آسان را در میان جوانان بویژه قشر دانشجو ترویج داده و آن را نهادینه نماید. علیرغم اهمیت این موضوع دانشجویان به ویژه دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی در امر ازدواج، موانع و مشکلات زیادی پیش روی خود مشاهده میکنند. لذا هدف از این مطالعه، تعیین نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مشکلات ازدواج در دوره دانشجویی میباشد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی با طرح مقطعی بود که واحدهای پژوهش آن را 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل میدادند که به شیوه خوشهای طبقهای انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهشگر ساختهای بود که با 16 سوال مشکلات ازدواج در دوره دانشجویی را میسنجید و روایی آن توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی و پایایی آن به شیوه آزمون-آزمون مجدد و همسانی درونی تائید شد.
یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد که مهمترین مشکلات ازدواج در دوره دانشجویی از دیدگاه دانشجویان به ترتیب نداشتن استقلال فکری در انتخاب همسر آینده (54/6%)، وضعیت اقتصادی (48/2%) و بیم عدم تطابق فرهنگی (44/5%) بود. عوامل وجود فعالیتهای غیر درسی (11/2%)، اصرار والدین بر ازدواج فامیلی (13/8%) و اصرار والدین بر انجام ازدواج سنتی (0/16%) کمترین تاثیر را بر عدم تمایل دانشجویان به ازدواج در دوره تحصیل داشتند.
نتیجهگیری: ازآنجایی که استقلال فکری در زمینه ازدواج و مسایل اقتصادی و رفاهی برای دانشجویان از اهمیت زیادی برخوردار بودند، لذا منظور حفظ و ارتقاء سلامت دانشجویان، پیشنهاد میشود مسئولان و برنامه ریزان با در نظر گرفتن معیارهای فرهنگی، دینی و اجتماعی، بستری را فراهم نمایند تا ازدواج با سهولت بیشتری انجام شود.
http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-63-fa.pdf
2018-03-17
45
51
10.22088/cjhaa.2.2.45
ازدواج
مشکل
نگرش
دانشجو
Surveying the attitude of the students of Mashad Medical sciences university toward, during studentship period marriage problems.
BACKGROUND AND OBJECTIVE: During studentship, marriage can promulgate and internalize simple life and easy marriage culture among young adults, especially university students. In spite of the importance of this subject, university students, especially students of medical sciences universities, face many more barriers and problems on their way of marriage. Therefore, the aim of this study was to determine university students' attitudes toward the marriage problems during studentship.
METHODS: This analytical-descriptive and cross-sectional study was conducted on 400 students of Mashhad University of Medical Sciences, selected using clustering –classifying method. Data were collected using a researcher-made questionnaire including 16 questions which measured students' marriage problems during studentship. The validity of this questionnaire was approved by professors of Mashhad University of Medical Sciences and Faculty of Educational Sciences in Ferdowsi University, and its reliability was approved by test – retest and internal parallelism method.
FINDINGS: The findings revealed that the most important marriage problems in studentship period, according to students' point of view, included lack of students' independence-of-thought in selecting their future spouse (54.6%), their economic status (48.2%), and the scare of cultural incompatibility (44.5%), respectively. On the other hand, factors like non-educational activities (11.2%), parents' inclination on family marriage (13.8%), also emphasis of parents on traditional marriage (0.16%) had the least effect on unwillingness to marry during studentship, respectively.
CONCLUSION: Since independence-of-thought on marriage, and economical and welfare issues is of great importance for university students, it is suggested that the managers and decision makers for maintaining and improving the students' health should provide a background to make marriage easier by considering cultural, religious and social criteria.
http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-63-en.pdf
2018-03-17
45
51
10.22088/cjhaa.2.2.45
marriage
problem
attitude
student.
F
Darban
1
AUTHOR
F
AzimiRoudkenar
2
AUTHOR
F
Ghaffari
3
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-1940-1579
s
AzimiRoudkenar
4
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ارتقاء خودمراقبتی سالمندان مبتلا به پرفشاری خون مبتنی بر الگوی پندر: یک مطالعه نیمه تجربی
سابقه و هدف: سالمندی ضرورتی اجتنابناپذیر در مسیر رشد انسان است و میتواند سازگاری فرد و محیط را با مشکل مواجه کند. افزایش سن با افزایش پرفشاری خون در ارتباط است، کنترل منظم پرفشاری خون از عوارض آن پیشگیری کرده، آنها را به تعویق میاندازد و موجب کاهش مرگومیر ناشی از بیماریهای قلبی میشود، پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش بر مبنای الگوی ارتقای سلامت بر خود مراقبتی سالمندان مبتلابه فشارخون بالا در سال 1395 انجامشده است.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی 84 نفر از سالمندان مبتلابه پرفشاری خون در دو گروه 42 نفرِ به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه طراحیشده بر اساس الگوی ارتقای سلامت که روایی و پایایی آن سنجیده شد، استفاده گردید. مداخله آموزشی بر اساس سازه خودکارآمدی که بیشترین توان پیشگوییکنندگی را داشته است، در گروه آزمون اجرا شد. بلافاصله و دو ماه بعد از مداخله، اطلاعات از هر دو گروه جمعآوری و با استفاده از نرمافزارهای آماری، در سطح معنیداری 0/05 تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: در ارزیابی تغییرات سازههای الگوی ارتقای سلامت اختلاف معنیداری در سازههای رفتارهای مرتبط پیشین، خودکارآمدی درک شده، احساسات مرتبط با رفتار، منافع درک شده و موانع درک وجود دارد (0/001>p). نمره تأثیرگذارندههای بین فردی و تأثیرگذارندههای موقعیتی در گروه مداخله اختلاف معنیداری دارد (0/001>p). پیامدهای رفتاری بعد از مداخله اختلاف معنیداری در گروه مداخله دارد (0/014 =p). اختلاف معنیداری در نمره خود مراقبتی در گروه مداخله به وجود آمد (0/001>p).
نتیجهگیری: برگزاری جلسات آموزشی مبتنی بر الگوی پندر میتواند باعث ارتقای خود مراقبتی سالمندان مبتلابه فشارخون شود.
http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-62-fa.pdf
2018-03-17
52
58
10.22088/cjhaa.2.2.52
آموزش
الگوی ارتقای سلامت
فشار خون
سالمندان
Improvement of self-care for the elderly with high blood pressure based on Pender\'s model: a semi- experimental study
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Aging is an inevitable necessity in the path of human growth and can make the person and the environment difficult to adapt. Increasing age is associated with increased hypertension. Regular control of hypertension prevents, suppresses and reduces the complications and mortality from cardiac diseases. The aim of this study was to determine the effect of health promotion model-based education on the self-care of the elderly with hypertension in 2016.
METHODS: In this semi-experimental study, 84 elderly people with high blood pressure were randomly divided into two experimental and control groups (each=42). To collect data, a health promotion model-based questionnaire whose validity and reliability were measured, was used. Educational intervention was conducted based on the self-efficacy structure that was the most predictive in experimental group. The questionnaire was completed immediately and two months after the intervention. Data were analyzed at the significant level of 0.05 using statistical softwares.
FINDINGS: In assessing the changes of health promotion model constructs, there was a significant difference in perceived behavioral constructs, perceived self-efficacy, feelings related to behavior, perceived benefits and perceived barriers (p<0.001). There was a significant difference between the scores of interpersonal and positional influences in the intervention group (p <0.001).The behavioral outcomes after the intervention had a significant difference in the intervention group (p=0.014). A significant difference was found in the self-care score in the intervention group (p<0.001).
CONCLUSION: Pender's HPM-based training can improve the self-care in the elderly with hypertension.
http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-62-en.pdf
2018-03-17
52
58
10.22088/cjhaa.2.2.52
Education
Health Promotion Model
Elder
Hypertension
M
Esmaeili Ahangarkolaei
esmaeelim921@mums.ac.ir
1
AUTHOR
A
Taghipour
taghipoura@mums.ac.ir
2
AUTHOR
M
Vahedian Shahroudi
ostaddars95@yahoo.com
3
AUTHOR