TY - JOUR JF - mubabol-cjhaa JO - cjhaa VL - 2 IS - 1 PY - 2017 Y1 - 2017/3/01 TI - Study the criteria of choosing spouse from the perspective of the students in Mashhad University of Medical Sciences TT - بررسی معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد N2 - سابقه و هدف: یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌ها در جامعه و به ‌ویژه برای افراد در شرف ازدواج انتخاب همسر می‌باشد. از این‌رو آشنایی جوانان با معیارهای اصیل و منطقی انتخاب همسر به‌منظور تشکیل خانواده‌ای سالم و کاهش تعارضات بین زوجین، ضروری به نظر می‌رسد. لذا هدف از این مطالعه، تعیین معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی و مقطعی بود که واحدهای پژوهش آن را 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل می‌دادند که به شیوه خوشه‌ای و طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته‌ای بود که با 42 سؤال معیارهای انتخاب همسر دانشجویان را در 5 بعد ویژگی‌های خانوادگی، ظاهری، روانی، اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی-مذهبی می‌سنجید. روایی آن به روش روایی صوری و محتوا و پایایی آن به شیوه آزمون-آزمون مجدد و همسانی درونی بررسی و تائید شد. یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه نشان داد که به‌طورکلی مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه دانشجویان به ترتیب عبارت انداز: نداشتن نقص عضو ظاهری (76/6%)، صداقت (0/70%)، وفاداری (64/8%)، تفاهم فکری (61/3%)، زیبایی چهره (61/3%) و مقید بودن به پوشش طبق عرف جامعه (54/2). از دیدگاه دانشجویان موردمطالعه معیارهای انتخاب همسر در حیطه ویژگی‌های ظاهری به نسبت حیطه‌های خانوادگی، روانی، اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی- مذهبی از اهمیت بیشتری برخوردار بود. نتیجه‌گیری: ازآنجایی‌که انتخاب همسر بر اساس معیارهای صحیح از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر ازدواج موفق هست؛ لذا به‌منظور حفظ و ارتقاء سلامت دانشجویان، پیشنهاد می‌شود مسئولان و برنامه ریزان بستری را فراهم نمایند تا دانشجویان با معیارهای اصیل فرهنگی، دینی و اجتماعی انتخاب همسر آشنا شوند. SP - 44 EP - 52 AU - Darban, F AU - Azimi Roudkenar, F AU - Ghaffari, F AU - Azimi Roudkenar, S AD - KW - criteria KW - spouse choice KW - student. UR - http://cjhaa.mubabol.ac.ir/article-1-48-fa.html DO - 10.22088/cjhaa.2.1.44 ER -