:: دوره 2، شماره 1 - ( 1-1396 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 28-22 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش رفتارهای بهداشتی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی
خدیجه حاتمی پور* ، ابراهیم محمدعلیان ، فلورا رحیم آقایی
چکیده:   (4359 مشاهده)
خلاصه
سابقه و هدف: رفتارهای بهداشتی یکی از معیارهای عمده تعیین‌کننده سلامت می‌باشند که تاثیر عمده‌ای بر پیشبرد سلامتی و کیفیت زندگی داشته و این رفتارها به کیفیت زندگی و عملکرد مطلوب در تمام موارد کمک خواهند نمود. هدف این مطالعه تعیین رابطه رفتارهای بهداشتی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان تنکابن بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ی توصیفی همبستگی بر روی 427 دانش‌آموز ابتدایی که با روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب‌شده بودند، انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه رفتار بهداشتی پالانگ جمع‌آوری گردید. عملکرد تحصیلی از معدل نمرات آن‌ها بررسی شد. آمار توصیفی و آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه جهت تحلیل داده‌ها بکار گرفته شدند.(0/05p<)
یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادندکه بین عملکرد تحصیلی دانش آموزان و رفتار بهداشتی در زمینه‌های بهداشت فردی (0/001=p، 0/402 = r)، تغذیه (0/001=p، 0/546= r)، ورزش (0/389 =r، 0/001=p)، خواب و استراحت (0/001=p،0/332= r) و کنترل استرس (0/001= p،0/515=r) رابطه معنی‌داری وجود دارد. همچنین ابعاد رفتار بهداشتی می‌توانند پیش‌بینی کننده عملکرد تحصیلی باشند و در میان آن‌ها بعد کنترل استرس نقش قوی‌تری را نسبت به سایر ابعاد ایفا می‌نماید.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، پیشنهاد می‌شود در سیاست‌گذاری‌های آموزشی برای ارتقاء یادگیری دانش آموزان، اقدامات برنامه‌ریزی‌شده جهت آموزش رفتارهای بهداشتی به دانش آموزان صورت پذیرد.
 
واژه‌های کلیدی: رفتارهای بهداشتی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان ابتدایی.
متن کامل [PDF 258 kb]   (2017 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/22 | پذیرش: 1396/6/22 | انتشار: 1396/6/22



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( 1-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها